Seniorenvereniging Chaam bezocht Biënnale Oosterhout

De prachtige en anders zo stille omgeving van de heilige Driehoek in Oosterhout bood vele bezoekers een gastvrij welkom. En een moment van bezinning.Het is normaliter een plek om tot inkeer te komen en zich te verdiepen naar de bron van het leven.

Het gebied omvat drie kloosters, Priorij St Catharinadal van de zusters Norbertinessen, de Onze Lieve Vrouwe Abdij van de zusters Benedictinessen en de Paulus Abdij, voorheen van de Benedictijnen monniken, die nu dienst doet voor de Franse geloofsgemeenschap Chemin Neuf.

De tuinen, Het Slotje en de kapel van St Catharinadal, de kerk van de Paulus Abdij en de natuurtuin van de Onze Lieve Vrouwe Abdij boden plaats aan 31 veelal abstracte kunstwerken.  Alle werken gebaseerd op het thema ‘ Geloof ‘ in de breedste zin van het woord.  Iedere deelnemende kunstenaar heeft er op zijn of haar eigen wijze uitdrukking aan gegeven.

De uitleg en toelichting van de gids gaf ons meer duidelijkheid en soms verwondering  hoe de kunstenaars het thema ‘Geloof’ hebben geïnterpreteerd. “Geloven is ook trouw kunnen zijn. Geloven is ook vertrouwen in het heden en in de toekomst hebben”.

Het bezoek aan deze zgn. heilige Driehoek maakte weer eens duidelijk hoe bijzonder en mooi dit gebied is. De sfeer voelde sereen.

Na de rondleiding mochten we  nog nagenieten op een van de sfeervolle terrasjes die in de kloostertuin speciaal gecreëerd waren voor deze kunstmanifestatie. Met een verkoelend drankje of kopje koffie met heerlijke appeltaart  werd er nog nagepraat over de indrukken die er waren opgedaan. We waren toch ook tot onszelf gekomen.

Het was genieten van een bijzondere middag onder aangename temperatuur, in een rustig tempo dat past bij dit gebied.  De vogels floten er vrolijk op los en leken zich weinig aan te trekken van al die bezoekers.