“Koninklijke dag” met Seniorenvereniging Chaam

Het jaarlijks dagje uit startte donderdag heel gezellig met koffie/thee en cake, deze keer gewoon bij het grand café van de Geerhof. De sfeer zat er meteen in!

Met 50 medereizigers vertrokken we via de altijd drukke snelweg richting de prachtige bosrijke omgeving van Hoenderloo op de Veluwe. Bij de gezellige buitenplaats De Ruggestee wachtte ons een heerlijke, verrassende lunch compleet met soep, oerbrood, kroket en spiegelei! Aan de diverse tafels werd gezellig gekletst. Zaten we bij wel en bij niet bekenden, precies zoals we graag zien binnen onze vereniging. We zijn immers met elkaar op stap!

Onderweg naar Apeldoorn stapte onze gids Irene aan boord en loodste ons door Apeldoorn langs koninklijke bezienswaardigheden o.a. een standbeeld van koningin Wilhelmina en de bekende Gedenknaald die ons herinnerde aan het vreselijke ongeluk op Koninginnedag 2009.

In de hoop misschien nog een glimp van prinses Margriet of Pieter van Vollenhoven op te kunnen vangen, kwamen langs het straatje naar hun woning, maar deze hoop kwam niet uit. De gids gaf onderweg alvast uitleg over ons bezoek aan Paleis het Loo en de tuinen. Om niet te vergeten vanaf het dak van het paleis naar de prachtige historische konings- en koninginnentuin te gaan kijken. Het was veel informatie en eenmaal in het paleis bleek de routebegeleiding niet zo duidelijk aangegeven te zijn. Het was geregeld goed zoeken. Vele trappen en liften hebben we moeten gebruiken. Al is het paleis zelf rolstoeltoegankelijk, rolstoelvriendelijk allerminst. Bij een dergelijk historisch gebouw is het niet mogelijk overal liften in te bouwen. Uiteindelijk is het de meesten wel gelukt de route goed te vinden en hebben we onze ogen de kost kunnen geven, alle pracht en praal te bewonderen die Het Loo biedt. De geschiedenis van ons koningshuis en zijn voorgangers kwam aan ons voorbij. De verblijven van koningin Emma, Wilhelmina en Juliana en van prins Bernard, de ontvangstruimten van belangrijke en minder belangrijke bezoekers, alles was de moeite waard te bekijken. De laan naar het paleis was één grote bloemenzee van margrieten. De stallen waren te bezichtigen, geen paarden maar wel de geur ervan. Het koetshuis stond vol met de meest mooie rijtuigen.

Wij, van Seniorenvereniging Chaam, horen bij de bevoorrechte mensen die het nieuwe museum nu al hebben kunnen bezoeken. In het nieuwe ondergrondse entreegebouw, in prachtig wit marmer, zijn de tentoonstellingsruimten met exposities over het begin van de Nassau’s tot aan  Amalia toe. Ook een zaal met overzicht van de grote verbouwing en de restauratie die liefst 5 jaar hebben geduurd. Met een wel heel mooi resultaat. Het ondergrondse museum is een pronkstuk, pas vanaf 21 april 2023 geopend, het is een aanrader! Bezoek aan de stallen, koetshuis, bezichtiging van het paleis, het flaneren door de tuinen en het even verpozen op het terras met prachtige vergezichten maakten deze dag, die zo eenvoudig begon in de Geerhof,   tot een écht koninklijke dag! Een hele dag vertoeven op Het Loo zou gemakkelijk gekund hebben, zeker bij zulk aangenaam en mooi weer.

Om 17.00 uur werd het tijd voor vertrek. Onze fijne chauffeur /reisleider John loodste de bus in de files rustig en veilig naar Houten om bij restaurant de Engel de dag samen af te sluiten met een driegangendiner.

Tegen half 10 naderden we ons mooie Chaam, moe maar voldaan en zoals een van onze reisgenoten zei :”Ik  heb vandaag alles kunnen zien wat ik wilde zien”

Wat een mooie afsluiting!