Seniorenvereniging Chaam / KBO maakte dagreis naar Zeeland

Terugkijkend  kunnen we stellen dat het een zeer geslaagde reis was. Mede door het heerlijke weer die dag voelde het , na zo’n lange tijd waarin weinig kon, alsof we op vakantie waren. Met een gezelschap van zo’n 58 personen , oude en nieuwe gezichten, ging de reis richting Watersnood Museum in Ouwerkerk op Schouwen Duiveland. Om later op de middag nog naar het pittoreske Veere te gaan. Men had er zin in!

Het Watersnood Museum is gevestigd in een aantal caissons welke zijn gebruikt na de watersnoodramp om de gaten in de dijken, die door de stormvloed op 1 februari 1953 waren geslagen, te dichten. Ontvangen met koffie en een heerlijke Zeeuwse bolus kregen we een uiteenzetting door een vrijwilliger van het museum die de ramp als jonge man had meegemaakt. Een oude Polygoonfilm nam ons mee in de ramp en gaf een beeld van hoe het water het land innam, mensen in nood raakten en als het nog kon, moesten vluchten voor het opkomende water. Uiteindelijk waren na de ramp 1836 slachtoffers te betreuren, waarvan ook hele families van wie soms slechts één persoon het overleefde. Men had niets meer, geen huis , geen vee, geen bedrijf maar het aller ergste was dat velen hun dierbaren waren kwijtgeraakt. Het is bijna onvoorstelbaar en maakte diepe indruk.

De verhalen die slachtoffers, redders en andere hulpverleners vertellen, zijn aangrijpend, emotioneel en zetten aan tot nadenken. Zij geven inzicht in het belang van veilige dijken, adequate communicatie en directe inzet. Maar ook in de wereldwijde empathie en solidariteit van dat moment en waar soms jarenlange vriendschappen uit voortvloeiden.

De tentoonstelling met de vele foto’s, filmbeelden, attributen, de persoonlijke eigendommen van slachtoffers die geschonken zijn door nazaten, ook een noodwoning en de vele informatie gaven een indrukwekkend beeld van de gevolgen van de ramp. Het was om stil van te worden. Schrijver dezes heeft soms een traantje weggepinkt.

Een van onze deelnemers is geboren en getogen in de omgeving van Ouwerkerk en kon veel  vertellen over die fatale nacht en de gevolgen daarvan en wist nog een foto van het huis van zijn gezin te vinden in een fotoboek. Aangrijpend om de ervaringen te horen uit de mond van iemand die het zo van nabij heeft meegemaakt.

In Oostkapelle wachtte ons een bijzonder goed verzorgde lunch bij ‘Mossels & Meer’. Het smaakte ons goed en het was gezellig samen aan tafel te gaan. Hierna ging de reis verder naar Veere met z’n prachtige historische panden , pittoreske straatjes, leuke winkels en de vele terrassen aan de jachthaven met uitzicht over het Veerse Meer. Zon en temperatuur maakten het vakantiegevoel compleet. Ieder genoot zichtbaar, de tijd ging bijna te snel.

Hierna wachtte ons nog op de terugreis een diner in Terheijden. Voldaan en bijgepraat  arriveerden we  in de avond weer veilig en wel in Chaam. Met dank aan onze geweldige chauffeur/ reisleider Ad van Sabeh Tours. Voor de minder mobiele deelnemers was de bus voorzien van een lift, waardoor een aantal van onze leden deze dag ook mee op reis kon.

Uit de reacties en bedankjes van de deelnemers konden we opmaken dat de dag bijzonder geslaagd was. Eindelijk weer eens samen op stap. Hoe fijn kan dat zijn!

Hartelijke groeten,

Seniorenvereniging Chaam